—кажи, що сп≥льного м≥ж такими шк≥льними предметами, ¤к державознавство, ќЅ∆ (ќснови безпеки життЇд≥¤льност≥), ≥ попул¤рними телев≥з≥йними шоу типу Уќстанн≥й геройФ, Д —лабка ЋанкаФ, У–ос≥йська рулеткаФ, У«а скломФ?
”се це - новий ≥спит дл¤ нашоњ довготерпеливоњ крањни, що стала пол≥гоном найнеймов≥рн≥ших експеримент≥в. ÷≥ль начебто ≥ шл¤хетна: навчити людей мистецтва виживанн¤. ∆итт¤ п≥шло д≥йсно важке, ≥ ось нам послужливо прот¤гують сумн≥вну соломинку. «аголовки параграф≥в нових шк≥льних предмет≥в вказують на безл≥ч небезпек, що п≥дстер≥гають людину скр≥зь ≥ завжди.
¬олосс¤ починаЇ ворушитис¤ з параграфа У“в≥й будинок - не тво¤ фортец¤Ф. ћова йде про погрози затопленн¤, витоку газу, нападу граб≥жник≥в. Ќа вулицю виходити зовс≥м не потр≥бно. ќдин з параграф≥в ≥менуЇтьс¤ У¬иживанн¤ п≥шоходаФ!
јле нав≥ть ¤кщо п≥шох≥д зум≥Ї ¤кимсь дивом вижити, та в≥д дол≥ не втечеш. ∆ах усередин≥ нас. ѕро це пов≥домл¤ють уроки здоров'¤, що зам≥нили скандальну валеолог≥ю. Ѕагато психолог≥в проти: чим б≥льше говориш з людиною про небезпеки ≥ про крихк≥сть здоров'¤, тим б≥льше в нењ виникаЇ фоб≥й (страх≥в) ≥ тим скор≥ше вона псих≥чно або ф≥зично занедужуЇ. ќднак в ћ≥н≥стерства осв≥ти утворено св≥й погл¤д, ≥ в≥дступати воно не збираЇтьс¤.
Ѕ≥льш того, до навчанн¤ громад¤н Умистецтва виживанн¤Ф УраптомФ вир≥шили п≥дключитис¤, а заодно непогано заробити на цьому, продюсери центральних телеканал≥в. «апустили телев≥з≥йн≥ шоу Уна виживанн¤Ф. ¬ одному з них на незаселений остр≥в скинули по одному представнику самих р≥зних шар≥в сусп≥льства й екран≥зували все що в≥дбуваЇтьс¤. Ќехай, мовл¤в, крањна повчитьс¤ житт¤ на приклад≥ Уостаннього геро¤Ф.
ƒо реч≥, схоже застосовували у св≥й час нацисти, що вважали: невдас≥ - смерть.
* * *
¬ Ќед≥лю, п≥сл¤ л≥тург≥њ, одна параф≥¤нка голосно скаржитьс¤
≥нш≥й: УЌе можу в≥д≥рвати свою дочку в≥д телев≥зора. ¬имикаю, а вона до подруги б≥жить дивитис¤ це дурне телешоу. ”¤вл¤Їш, розставили усюди камери, заманили людей великими грошима ≥ змусили один одного Уз'њдатиФ!.. Ќа всю крањну транслюють це неподобство. ≤, головне, управу на них не знайти н≥¤ку!Фѕочувши цю розмову, ¤ подзвонив до свого знайомого журнал≥ста, що працюЇ на телебаченн≥. ’от≥лос¤ зам≥сть порожн≥х сплеск≥в емоц≥й Увивчити ворогаФ. ≤ ось з перших рук, по стар≥й дружб≥, д≥знавс¤ важлив≥ подробиц≥.
Ўоу Уна виживанн¤Ф розроблен≥ на «аход≥. Ѕ≥л¤ п≥втора дес¤тка Уцив≥л≥зованихФ крањну уступили њм своњ телеекрани. ѕри цьому мало де все це з'¤вилос¤ в наст≥льки розбещеному вигл¤д≥, ¤к в нас. ¬≥дважившись на експеримент виконавц≥ спочатку не зовс≥м у¤вл¤ли, що в п≥дсумку плануЇтьс¤. оли силуети УчудовиськФ стали вимальовуватис¤, найб≥льш сов≥сн≥ залишили Уполе боюФ. јле про це тр≥шки п≥зн≥ше.
”с≥ шоу Уна виживанн¤Ф будуютьс¤ приблизно за однаковим принципом. —пец≥ально п≥дготовлен≥ психологи за зах≥дними технолог≥¤ми ретельно в≥дбирають дл¤ багатотижневого увТ¤зненн¤ перед камерами тих, хто гостро потребуЇ слави, розкрути або грошей: а ¤к ≥накше змусити њх виконувати усе, що накажуть. УѕрораховуЇтьс¤Ф ≥ на¤вн≥сть певних ¤костей, без ¤ких ФсправжньоњФ гри не вийде.
ѕри цьому робл¤чи будь-¤ку людину, за висловом в≥домого ≥деолога поп-культури ≈нд≥ ”орхола, на пТ¤тнадц¤ть хвилин знаменит≥стю, “¬ найефективн≥ше обробл¤Ї ≥ моделюЇ Фмасову св≥дом≥стьФ. јгресивний ≥ прим≥тивний середн¤к-споживач стаЇ моделлю дл¤ коп≥юванн¤.
ƒл¤ цього орган≥затори телешоу досить потрудилис¤: при вибор≥ Уп≥ддосл≥дних екземпл¤р≥вФ в≥д≥брали тих, в кого ц≥лком в≥тсутн¤ не т≥льки побожн≥сть ( в≥руюч≥ туди навр¤д чи п≥дуть), але й елементарний сором.
ƒодаютьс¤ поборники Уодностатевоњ любов≥Ф: а ¤к ≥накше утримувати
рейтинг прот¤гом такого довгого терм≥ну. У√умиФ було запасено на м≥с¤ць упередФ, - хвастав перед журнал≥стами режисер одного ≥з шоу Уна виживанн¤Ф.
ќсь т≥льки промахнулис¤ психологи. Ќе змогли прорахувати, що на одному з таких УшоуФ у хлопц¤, що зрадив на очах телекамер свою д≥вчину, раптом на генетичному р≥вн≥ прокинетьс¤ сов≥сть, ≥ в≥н покине Уопром≥нююче телевогнищеФ сексуальноњ революц≥њ. √овор¤ть, що разом з ним п≥шов ≥ один з 30-ти (!) оператор≥в, що обслуговували вдень ≥ вноч≥ проект - нерви не витримали...
ќднак ≥гри у л≥шку ¤к пов≥дав мен≥ знайомий журнал≥ст, - це не головний козир дл¤ постановник≥в под≥бних телешоу. ¬ажлив≥ше те, що на очах в численних телегл¤дач≥в люди обговорюють, кого њм Уз'њстиФ наступним. « кожним днем наближенн¤ ф≥налу УлюдожериФ зв≥р≥ють усе б≥льше ≥ б≥льше.” битв≥ за надзвичайний приз ус≥ засоби ви¤вл¤ютьс¤ гарними.
” в≥дпов≥дь на сльози д≥вчини, що ремствуЇ на повну в≥дсутн≥сть в учасник≥в шоу сп≥вчутт¤ р≥дну з'њсти, щоб перемогти!Ф “е ж саме в≥дкрито говор¤ть в еф≥р≥ вже ≥ ведуч≥ телешоу Д—лабка ЋанкаФ чи У–ос≥йська рулеткаФ. Ќа повному серйоз≥, дивл¤чись в оч≥ тому, хто програв, ведучий за¤вл¤Ї: Уя садист, мен≥ подобаЇтьс¤ дивитис¤, ¤к ви мучитес¤Ф.
У∆итт¤ сьогодн≥ - жорстока штукаФ, - стверджують продюсери канал≥в, - людей ѕќ“–≤ЅЌќ навчити виживати ≥ перемагати!Ф
јле давайте придивимос¤, хто в д≥йсност≥ перемагаЇ ≥ виживаЇ? ¬ ≥стор≥њ багато приклад≥в. ќсь т≥льки два з них. ” держав≥ —парта були дуже тверд≥ закони виживанн¤. ¬≥домо, що хворих ≥ слабких немовл¤т там просто скидали з≥ скел≥. ” результат≥ —парта про≥снувала, за ≥сторичними м≥рками, м≥зерно короткий терм≥н. ѕ≥сл¤ цього завалилас¤ не т≥льки держава (з ким не бувало), але ж ≥ народ зник ц≥лком безл≥дно, наст≥льки в≥н соб≥ огиднув.
’ристи¤нська православна газета
ѕ≥вноч≥ –ос≥њ Д¬≥раФ є413, 2002
«м≥ст розд≥лу | || ќбговорити на форум≥|| | Ќа головну |