Ћ№¬≤¬—№ ≈ —“ј¬–ќѕ≤√≤…Ќ≈ ”—ѕ≈Ќ—№ ≈ Ѕ–ј“—“¬ќ


11 с≥чн¤ 1586 р., п≥д час перебуванн¤ на √аличин≥, антиох≥йський патр≥арх ≤оаким п≥дписав грамоту про наданн¤ ”спенському братству права ставроп≥г≥њ, тобто вилученн¤ з юрисдикц≥њ правл¤чого арх≥Їре¤ ≥ безпосереднЇ п≥дпор¤дкуванн¤ патр≥архов≥. ¬ 1588 р. —татут ≥ прив≥лењ п≥дтвердив константинопольський патр≥арх ≤Їрем≥¤. —татут льв≥вськоњ ставроп≥г≥њ став зразком дл¤ укладенн¤ статут≥в ≥нших братств ¤к в межах льв≥вськоњ Їпарх≥њ, так ≥ за њњ межами ( ињвське, ћ≥нське, Ћуцьке, ћогилевське та ≥нш≥ братства).

ѕричиною утворенн¤ православних братств в п≥вденно-зах≥дн≥й –ус≥ були ≥сторичн≥ обставини. « час≥в польського корол¤ ягайла ≥ до к≥нц¤ його династ≥њ не припин¤лис¤ пост≥йн≥ спроби ѕольщ≥ знищити ѕравослав'¤, ¤ке було основою руськоњ народност≥. ƒл¤ захисту в≥ри православноњ ≥ народу в≥д утиск≥в латин¤н ≥ створюютьс¤ православн≥ церковн≥ Ѕратства. ¬перше про ≥снуванн¤ братства згадуЇтьс¤ в опису справ Ћемберського арх≥ву 1601 р., зг≥дно ¤кого 1439 р. датована грамота корол¤  азимира IV ≥ цей р≥к можна вважати роком заснуванн¤ Ћьв≥вського братства. ¬ р≥зних наукових прац¤х зустр≥чаютьс¤ р≥зн≥ дати Ц найчаст≥ше це 1463 р., але р≥к 1439 згадуЇтьс¤ в православних джерелах, тому будемо вважати, що льв≥вськ≥ братства нал≥чують вже 564 р≥чну ≥стор≥ю.

”спенське братство, ¤к видно з назви, було при храм≥ ”сп≥нн¤ ѕресв¤тоњ Ѕогородиц≥ на вул.. –уськ≥й. ѕершу згадку про храм маЇмо з 1399 р. ѕерша назва вул. –уськоњ Ц вул. —ол¤ник≥в (—ол¤р≥в).

¬ 1742 вперше заф≥ксовано назву вул. –уська. як ¤ вже говорив, перша в≥стка про ≥снуванн¤ храму ”сп≥н¤ Ѕогородиц≥ датуЇтьс¤ 1399 р. ÷¤ найдавн≥ша церква погор≥ла при пожеж≥. ¬ сучасному вигл¤д≥ церква постала в 1631 р., буд≥вництво ¤коњ розт¤гнулос¤ на довг≥ 40 рок≥в. 26.01.1631 церкву посв¤тив њњ льв≥вський владика ™рем≥¤ “исаровський при участ≥ кињвського арх≥мандрита ѕетра ћогили та багатьох гостей.

—першу число член≥в братства було 14 чол., пот≥м њх число зросло до 50. „ленами братства спочатку були лише чолов≥ки, а п≥зн≥ше зустр≥чаютьс¤ ≥ ж≥нки. “акож членами братства могли бути параф≥¤ни ≥нших м≥ських церков, а також ≥ прихожани з ≥нших м≥ст.

”спенському братству п≥дпор¤дковувавс¤ —в¤то-ќнуфр≥Ївський чолов≥чий монастир, в к≥нц≥ XVI- поч. XVII ст. п≥д його оп≥кою д≥¤в ж≥ночий монастир св.  атерини ќлександр≥йськоњ.

Ѕратство оп≥кувалос¤ дек≥лькома школами, вже в 1546 р. у льв≥вських актах згадуЇтьс¤ руська школа на галицькому передм≥ст≥. ¬ 1587 р. за участю видатних д≥¤ч≥в братства ёр≥¤ –огатинц¤, —тефана «изан≥¤ та ≤вана  расовського був укладений Уѕор¤док шк≥льнийФ, ¤кий обірунтував загальн≥ положенн¤ та принципи орган≥зац≥њ навчанн¤, мету: завданн¤ братськоњ школи. ¬ Уѕор¤дку...Ф визначалис¤ вимоги, що ставилис¤ до вчител≥в. «г≥дно з положенн¤м учнем братськоњ школи м≥г стати кожен, незалежно в≥д майнового стану. Ќавчанн¤ в школ≥ велось слов'¤но-руською мовою.

¬ 1574 р. ƒи¤кон ≤ван ‘едоров надрукував у Ћьвов≥ УјпостолФ. ѕ≥сл¤ смерт≥ ‘едорова, в≥ддану в заставу друкарню, за ≥н≥ц≥ативи владики √едеона викупило братство (в 1586 р.). Ќезважаючи на р≥зноман≥тн≥ труднощ≥, братська друкарн¤ працювала аж до припиненн¤ д≥¤льност≥ братства. —початку друкарн¤ д≥¤ла у пристосованому прим≥щенн≥, а з 1605 р. в —в¤то-ќнуфр≥Ївському монастир≥. « 1615 р. њњ перенесено на старе м≥сце, а п≥сл¤ пожеж≥ 1628 р. Ц друкарню перенесли в школу. ќдна з найперших книг братськоњ друкарн≥ це У√раматика елл≥но словенського ¤зикаФ. Ѕратська друкарн¤ була одн≥Їю з найб≥льших. «а пер≥од њњ д≥¤льност≥ випущено б≥льше 160 тис. прим≥рник≥в книг, серед ¤ких значну частину складали богослужбов≥ книги, також братство друкувало науков≥ трактати та св≥тську л≥тературу.

ќп≥кувалос¤ Ѕратство побудовою, ремонтом, догл¤дом за храмами, на утриманн≥ братства був весь церковний причт. ƒопомагало братство також незаможним жител¤м м≥ста, шпитал¤м.

” списки член≥в ”спенського братства в р≥зний час були внесен≥ козацьк≥ гетьмани ћихайло –ужинський, ≤ван ¬иговський, ѕавло “етер¤. Ѕратчики п≥дтримували зв'¤зки з в≥йськом запор≥зьким.

«розум≥ло, що на таку активну д≥¤льн≥сть братство потребувало немалих кошт≥в. ƒоходи братства умовно можна под≥лити на пост≥йн≥ ≥ разов≥. ƒо пост≥йних можна в≥днести вступний внесок Ц 6 грошей. ≤ р≥чн≥ внески Ц також 6 грошей. ¬ 1608 р. Ѕратство зб≥льшило р≥чний внесок до 1 злотого, незаможн≥ платили 24 гроша.

ƒжерелом доход≥в братства було нерухоме майно (будинки) ≥ земл≥, ¤к≥ були зв≥льнен≥ в≥д збор≥в ≥ приносили братчикам дох≥д. Ѕратчики варили мед, залишок ¤кого продавали. ¬≥ск використовували дл¤ виготовленн¤ св≥чок, ¤к≥ також продавали. Ќайголовн≥шим джерелом пост≥йних доход≥в була братська типограф≥¤.

ƒо непост≥йних джерел доход≥в можна в≥днести штрафи або пен≥, ¤к≥ платили братчики при порушенн≥ ¤кихось обов'¤зк≥в, також пожертви ≥ запов≥ти р≥зних людей, ¤к≥ в≥дписували братствам велик≥ кошти або маЇтки.

якщо ≥ цих засоб≥в було не досить дл¤ покритт¤ вс≥х витрат, то братство збирало кошти з≥ своњх член≥в або зверталось по допомогу до народу. ¬ 1648 роц≥ в кол≥ братства було 8215 злотих, в 1690-24521 зл., в 1695 Ц 49747 зл.

ѕрот¤гом XVI-XVIII ст. братство забудувало ц≥лий чотирикутник м≥ж –уською, Ѕл¤харською ≥ «ацерковною вулиц¤ми («ацерковна до наших дн≥в не збереглась Ц це сквер м≥ж дом≥н≥канським собором ≥ будинком є9 по вул. ‘едорова. “ут був головний будинок братства, будинок друкарн≥, дв≥ школи та ≥нш≥ прибудови. ¬ головн≥м будинку в≥дбувались збори ≥ наради братства. ¬ томину нед≥лю були вибори старшини братства Ц вибирали чотири старш≥ братчики ≥ розпод≥л м≥ж ними обов'¤зк≥в. —таршина, ¤ка складала щор≥чн≥ зв≥ти ≥ вибиралась на р≥к, в≥ддавала ключ≥, книги братства, печат≥ ≥ документи, ¤к≥ передавались нов≥й вибран≥й старшин≥. Ќ≥хто не мав права без поважноњ причини в≥дмовл¤тись в≥д своњх обов'¤зк≥в. —тарш≥ братчики представл¤ли братство в р≥зних св≥тських орган≥зац≥¤х, вир≥шували суперечки м≥ж членами братства, в≥дстоювали братськ≥ ≥ церковн≥ ≥нтереси в мирських судах, подавали королю апел¤ц≥њ.

Ќа нараду братчики сходились щонед≥л≥, проводились також братськ≥ трапези. ƒо обов'¤зк≥в братчик≥в в≥дносилось Ц вчасна сплата, ¤к би ми це назвали, членських внеск≥в, наданн¤ допомоги б≥дним, розореним, хворим членам братства, обов'¤зкова присутн≥сть на богослуж≥нн≥, на погреб≥нн≥ спочилих братчик≥в, турбота про храми ≥ монастир≥ теж в≥дносилась до обов'¤зк≥в братчик≥в, також про школи, типограф≥ю, богод≥льн≥ ≥ ≥нш≥ братн≥ заклади, бути присутн≥м на вс≥х сходках чи зборах.

—тарш≥ братчики вели братську казну, турбувались за збереженн¤ братського майна, контролювали виконанн¤ обов'¤зк≥в молодшими братчиками, сл≥дкували за пор¤дком п≥д час збор≥в, пропонували р≥зн≥ справи на розгл¤д братства, по зак≥нченн≥ р≥чноњ служби ст. братчики робили «в≥т перед вс≥Їю брат≥Їю.

Ќа звичайну сходку братчики збирались щонед≥л≥ п≥сл¤ служби, а на головну дл¤ Упространного совещани¤Ф, ¤к сказано в братських матер≥алах Ц раз в м≥с¤ць п≥сл¤ об≥ду. ѕри потреб≥ збори могли скликатись ≥ в ≥нший час. як проходили збори, можна судити з запису:

"Ќа обычном месте в доме братском должен быть застлан стол, на котором будут поставлены ≈вангели¤, зажжЄнные свечи и братский ларец". —в¤щеник або старш≥ братчики сп≥вали "ƒостойно" ≥ читали молитву. —прави, ¤к≥ вир≥шувались на зборах можна под≥лити на три категор≥њ:

  • —прави по охорон≥ благочинн¤ ≥ пор¤дку в братств≥

  • —прави по впор¤дкуванню д≥л братства

  • —прави, що стосуютьс¤ вс≥х православних мешканц≥в Ц охорона прав народу, п≥дтримка в≥ри православноњ

Ѕратськ≥ збори розгл¤дали ≥ вир≥шували суперечки м≥ж братчиками, судили ≥ наказували порушник≥в ≥ дисципл≥ни ≥ братських обов'¤зк≥в, ≥ ¤к особливих злочинц≥в Ц порушник≥в таЇмниц≥ братських збор≥в. ўоб н≥хто з винних не приховавс¤ в≥д братського суду, братськ≥ правила говорили, що кожен, хто знаЇ про вчинок чи проступок ≥ншого зобов'¤заний не мовчати, а пов≥домити про це в Ѕратств≥. —еред покарань дл¤ братчик≥в були штраф гр≥шми або медом, сид≥нн¤ на дзв≥ниц≥. «а серйозн≥ проступки виключали з член≥в братства.

ѕатр≥арх ант≥ох≥йський ≤аким дав братству право "обличать и наказывать непокор¤ющихс¤ истине, а пребывающих в нераска¤нии Ц отлучать от церкви", ≥ тому братський суд був судом церковним ≥ в≥длученого в≥д церкви не м≥г реаб≥л≥тувати нав≥ть Їпископи ≥ н≥хто не мав права сп≥лкуватис¤ з в≥длученим. “≥льки розка¤нн¤ ≥ пок≥рн≥сть братству мали повернути в церкву в≥длученого.

Ѕратства засновували ≥ оп≥кувалис¤ л≥карн¤ми, богод≥льн¤ми, храмами, монастир¤ми, школами, типограф≥¤ми. Ѕратчики вибирали також ≥гумен≥в ≥ св¤щеник≥в дл¤ братських монастир≥в ≥ церков. √рош≥ на р≥зн≥ братськ≥ потреби з каси видавали при присутност≥ вс≥х братчик≥в. Ѕратства мали перший п≥сл¤ духовенства голос при вибор≥ Їпископа. Ѕратство було вповноважене не признавати влади Їпископа, ¤кщо в≥н управл¤в церквою не по правилах св. јпостол≥в, поступав проти ≥стини, ≥ пов≥домл¤ти про це патр≥арха.

Ќа терноп≥льському собор≥ владик була розгл¤нута суперечка Їпископа √едеона з ”спенським братством. —оборним ≥ патр≥аршим р≥шенн¤м було визнано слушн≥сть за братчиками, владика був позбавлений права призначати св¤щеник≥в ”спенського храму, втручатис¤ в справи братського —в¤то-ќнуфр≥Ївського монастир¤. Ѕратчики отримали грамоту з п≥дтвердженн¤м своњх прав ≥ з погрозою анафеми кожному, хто осм≥ливс¤ б њх порушити. Ќезважаючи на це, владика √едеон продовжував боротьбу з братством, намагаючись заручитись п≥дтримкою св≥тськоњ влади.

—тавроп≥г≥йне братство мало право назначати своњх депутат≥в в Їпископську консистор≥ю, з правом голосу, ¤кщо справа стосувалась когось з братчик≥в. якщо хтось з братчик≥в був звинувачений перед Їпископом, то в≥н повинен був не сам виправдовуватись, а справу розгл¤дати в присутност≥ всього братства. Ѕратства зобов'¤зан≥ були стежити за житт¤м ¤к духовних, так ≥ мирських людей, ≥ в випадку њх неправильноњ повед≥нки нагадувати њм усно або письмово.

¬ороги православ'¤ намагались роздути ≥скру ворожост≥ м≥ж Їпископом ≥ братством, а особливо  ирило “ерлецький, намагаючись схилити православних до ун≥њ.

—тавроп≥г≥йне братство довгий час було опорою вс≥х прав православних п≥вденно-зах≥дноњ –ус≥. ћайже на кожн≥й стор≥нц≥ л≥топису Ћьв≥вського братства зустр≥чаЇмос¤ з одноњ сторони з тими страшними утисками, ¤ким п≥ддавалис¤ православн≥ жител≥ √аличини, а з другоњ Ц з т≥Їю р≥зкою само в≥двагою, з ¤кою Ћьв≥вська ставроп≥г≥¤ захищала њх. ’одатайства братства перед р≥зною владою, в т.ч. корол≥вською, пост≥йно захищало своњх сп≥вбрат≥в, що страждали в≥д латин¤н ≥ нердко полегшували њх участь.

Ѕратство вело процес з пол¤ками за права русин≥в майже 150 рок≥в. ¬продовж всього цього часу русини були позбавлен≥ прав торг≥вл≥ ≥ промисловост≥, кинут≥ в крайню б≥дн≥сть, в≥ддален≥ в≥д участ≥ в вс≥х громадських справах. Ћьв≥вське братство пост≥йно клопотало перед корол¤ми про зр≥вн¤нн¤ русин≥в в правах з пол¤ками, пост≥йно протестувало проти насильства та утиск≥в православних.

¬ 1704 р. Ўведський король  арл ’≤≤ осадою ≥ штурмом вз¤в Ћьв≥в, пот≥м наложив на м≥сто контрибуц≥ю. —прави були в такому положенн≥, що братство в≥ддало вс≥ своњ кошти на виплату м≥стом контрибуц≥њ. “аке крайнЇ виснаженн¤ братськоњ каси, разом з п≥дривом братськоњ типограф≥њ заставило Ћьв≥вську ставроп≥г≥ю прийн¤ти ун≥ю в 1708 р.

Ћьв≥вська ставроп≥г≥¤ служила опорою православн≥й церкв≥ у вс≥й √аличин≥, п≥дтримувала ≥ охорон¤ла православ'¤ ≥ народ руський б≥льше 100 рок≥в, ведучи безперервну боротьбу з численними труднощами ≥ набагато сильн≥шими ворогами.

¬ 1788 братство було л≥кв≥довано австр≥йською владою, а на його м≥сц≥ створено ставроп≥г≥йний ≥нститут.

«инов≥й Ћеус,
Ћьв≥вське братство свв. апп. ѕетра ≥ ѕавла

   «м≥ст розд≥лу     ||  Ќаписати автору ||  Ќа головну   
Хостинг от uCoz