Ќезважаючи на широку зац≥кавлен≥сть прицерковноњ публ≥ки д≥¤льн≥стю сект, у в≥дкрит≥й прес≥ дуже р≥дко можна зустр≥ти описи реальних метод≥в обробки св≥домост≥ людини. ћен≥ здаЇтьс¤, що це пов'¤зано з небажанн¤м, ¤к д≥¤ч≥в в≥дпов≥дних орган≥в (в тому числ≥ кер≥вник≥в сектантських орган≥зац≥й, прац≥вник≥в силових структур, спец≥ал≥ст≥в у галуз≥ розробки рекламноњ продукц≥њ та ≥н.) так ≥ незалежних фах≥вц≥в у ц≥й галуз≥ в≥дкривати своњ секрети. јле завд¤ки тому, що б≥льш доступними останн≥м часом стали закордонн≥ джерела ≥нформац≥њ, розширивс¤ доступ до ≥нформац≥йних поток≥в в електронних мережах, ми спробуЇмо подавати нашим читачам ¤к≥сь порц≥њ ≥нформац≥њ такого гатунку.
Ѕудь-¤ка людина маЇ певну систему психолог≥чного захисту, що забезпечуЇ ≥мун≥тет в≥д руйнуючих вплив≥в на њњ особист≥сть. —ама сила захисту залежить в≥д вроджених ≥ набутих за житт¤ психолог≥чних особливостей людини та њњ знань. “аким чином нав≥ть проста по≥нформован≥сть про методики зм≥ни особистост≥ може дати можлив≥сть досить усп≥шно протисто¤ти сектантським впливам, зв≥дки б вони не надходили.
«ламати психолог≥чний захист особистост≥, д≥ючи простим переконанн¤м, у б≥льшост≥ випадк≥в не вдаЇтьс¤. ўоб проникнути у внутр≥шн≥й св≥т людини ≥ керувати ним, використовують спец≥альн≥ прийоми психолог≥чного впливу. ” ц≥й статт≥ ми розгл¤немо два основних методи зм≥ни особистост≥ - нав≥юванн¤ та зараженн¤.
Ќав≥юванн¤ Ц це процес особливого впливу на псих≥ку людини, при ¤кому не вимагаЇтьс¤ повного розум≥нн¤ ≥нформац≥њ, що подаЇтьс¤. ” цьому випадку спец≥альними д≥¤ми домагаютьс¤ зниженн¤ р≥вн¤ св≥домост≥ та критичного мисленн¤ при сприйн¤тт≥ та в≥дтворенн≥ нав≥юваного матер≥алу. «асвоЇн≥й в результат≥ цього процесу ≥нформац≥њ властивий характер нав'¤зливих думок, ¤ких дуже важко позбутись, хоча тверезий розум може њх часто ≥ не сприймати.
—хильн≥сть до нав≥юванн¤ залижить в≥д особистих ¤костей людини. ѕотенц≥йну нав≥юван≥сть п≥двищують невпевнен≥сть у соб≥, низька самооц≥нка, почутт¤ власноњ неповноц≥нност≥, пок≥рн≥сть, слабк≥сть лог≥чного мисленн¤, п≥двищена вразлив≥сть. Ќав≥юван≥сть кр≥м того дуже зростаЇ в екстремальних ситуац≥¤х, особливо п≥д час ф≥зичних та псих≥чних перевантажень, що супроводжуютьс¤ звуженн¤м критичного сприйн¤тт¤ зовн≥шн≥х под≥й, внасл≥док чого полегшуЇтьс¤ проштовхуванн¤ ≥нформац≥њ у п≥дсв≥дом≥сть.
—игнали, та посл≥довност≥ повед≥нкових реакц≥й, введених при нав≥юванн≥, под≥бн≥ до алгоритм≥в комп'ютерних програм, що чекають свого запуску. ¬арто людин≥ сприйн¤ти певний сигнал (знайому ≥нтонац≥ю, жест ≥ т.д.), ¤к у пам'¤т≥ виникають ц≥л≥ блоки ≥нформац≥њ, введен≥ п≥д час нав≥юванн¤. Ќав≥ть, ¤кщо людина буде намагатис¤ порвати з≥ сектою чи зробити ще ¤к≥сь небажан≥ д≥њ, то почувши голос л≥дера та мимов≥льно в≥дтворивши у св≥домост≥ закр≥плен≥ нав≥юванн¤м формули, вона знову вступаЇ на шл¤х автоматичного виконанн¤ введених ран≥ше посл≥довностей д≥й.
—л≥д ч≥тко усв≥домлювати, особливо молодим шукаючим люд¤м, досв≥д та знанн¤ ¤ких ще не Ї достатн≥ми, що практично вс≥ секти використовують методи нав≥юванн¤ ≥ тому не треба посп≥шати, хоч ¤к би це заманливо не вигл¤дало, вивчати њх структуру чи вченн¤ з≥ середини, бо можна там ≥ залишитись.
ƒл¤ другого прийому психолог≥чного впливу - зараженн¤ - характерне переживанн¤ людьми однакових емоц≥йних стан≥в, ¤ке може супроводжуватись спонтанними вигуками, плачем, см≥хом, ритм≥чними рухами, оплесками та ≥н. ћогутн≥м заражаючим ефектом волод≥Ї голосний хоровий сп≥в. —п≥льне багатогодинне повторенн¤ мантр, що практикуЇтьс¤ в де¤ких сектах, носить кр≥м того характер самонав≥юванн¤, що служить причиною порушенн¤ почутт¤ реальност≥.
≤зол¤ц≥¤ в≥д зовн≥шн≥х джерел ≥нформац≥њ та одноман≥тн≥сть подаванн¤ ≥нформац≥њ викликаЇ ст≥йке гальмуванн¤ розумових процес≥в. ” людини з'¤вл¤Їтьс¤ почутт¤ байдужност≥, втрати ≥нтересу до навколишнього та власного житт¤. ≈моц≥њ придушуютьс¤, притупл¤ютьс¤ бажанн¤. —в≥дом≥сть перебуваЇ у запамороченн≥. Ќа цьому тл≥ можуть виникати зоров≥ ≥ слухов≥ галюцинац≥њ. ÷≥ галюцинац≥њ ≥нтерпретуютьс¤, ¤к духовний зр≥ст особистост≥, по¤ва надприродних зд≥бностей, особливого баченн¤ св≥ту (третього ока) ≥ т.д.
як бачимо з вищесказаного, у сект≥ людина з≥штовхуЇтьс¤ з впливами, ¤к≥
здатн≥ повн≥стю перетворити особист≥сть. «м≥нити ситуац≥ю ззовн≥ практично немаЇ
можливост≥. ¬ийти з секти також не можна, бо вона за короткий час встигаЇ
зм≥нити погл¤ди людини на житт¤ ≥ адепт в≥дчуваЇ себе зобов'¤заним за усе те, що
секта йому даЇ. «алишаЇтьс¤ Їдиний шл¤х - зм≥нитис¤ самому, адаптуватис¤ до ц≥Їњ
Уновоњ с≥мТњФ, що з часом ≥ в≥дбуваЇтьс¤.
—таттю готував
–оман
’олон≥вський, м.Ћьв≥в
«м≥ст розд≥лу | || ќбговорити на форум≥|| | Ќа головну |